Jak zaměstnanci a zaměstnavatelé hodnotí homeoffice? Co zaměstnance v současné době přimělo, aby změnili práci? Jaké trendy se ve firmách budou prohlubovat? Odpovědi na všechny tyto otázky zazněly v poslední Datové snídani (z června 2021), kterou pravidelně vydává společnost LMC. Můžete se podívat na jejich video, projít si prezentaci, a nebo si přečtěte mé výpisky, které jsem udělala podobně jako v jednom z minulých článků.
Obsah:
Nezaměstnanost
- Aktuální nezaměstnanost je 4,1 %
- O 100 tis. více nezaměstnaných lidí než před pandemií
- Počet nezaměstnaných převyšuje počet příležitostí
Míra zaměstnanosti
- Aktuální míra zaměstnanosti je 74%
- Srovnáváme se s minulým rokem (již covidové období)
- Poklesl počet živnostníků bez zaměstnanců
- Velký zásah mezi podnikateli se zaměstnanci, typicky ženy (o pětinu méně)
- Mzdy za loňský rok vzrostly o 4,4 % (růst nízký, inflace 3,2%)
- Důvody růstu – snižující se počet zaměstnanců s nižší kvalifikací – ubytovací služby, pohostinství
- Změna ve struktuře zaměstnanosti – přibylo 30 000 lidí v segmentu informačních služeb (především e-commerce)
- Průmysl spíše stagnoval
Zajímá vás, kolik berou vaši kolegové? Zde je několik odkazů, kde můžete zjistit, jaký je vás plat v porovnání s trhem:
Informační systém o průměrném výdělku
Práce na portálech
- V dubnu 2020 propad počtu obsazovaných míst, na podzim se opět začalo nabírat (kompenzace ztrát zahraničních zaměstnanců)
- Došlo ke srovnání stavu, postupně se vracíme k normálu, čísla jsou podobná jako před covidem
- Počet pozic je na úrovni roku 2019
- Počty zaslaných CV nejsou o tolik větší než před rokem
- Zaměstnanost v průmyslu spíše stagnuje, firmám se tolik nedaří kompenzovat
Zaslaná CV – prace.cz – přírůstek, jobs.cz – spíše úbytek (data z dubna 2021)
- Napříč pokles reakcí na pozice
- Výjimka programátoři, IT analytici, konstruktéři, projektanti
- Personalisti + 40% míst, ale reakce klesly
- Kuchaři meziročně poklesli
- Pokles u dělnických pozic
- Prodavači – pokles o třetinu v poptávce
- Pestřejší rozložení, záleží na profesi v celkovém kontextu
Průzkum spokojenosti a motivace lidí v práci
- Dominantní jsou spokojení a motivovaní lidé
- Když jsou lidé spokojení v práci, je výrazně menší podíl času, kdy nejsou schopni věnovat se práci
- Ve všech aspektech šlo hodnocení nahoru
- Klesla laťka toho, co je dobrá práce, co řešíme, co nás pálí
- Covid přiměl spoustu firem pečovat o zaměstnance
- Laťka hodnocení je níž, ale zároveň se manažeři více starali
- Čím vyšší vzdělání, tím vyšší spokojenost, více spokojení bíle límečky
- Výkyv podle věku – v předdůchodovém věku nižší spokojenost (malá možnost změny)
- V řadách modrých límečků dlouhodobě nižší spokojenost
S čím se lidé potýkají při pandemii a co je těší
- Dominuje flexibilita, sladění práce a rodiny, více času na práci
- Výzvy a problémy – častější u lidí pracujících v provozech – dominovaly bezpečnostní opatření, karantény, zdravotní omezení
- U lidí, kteří pracují na dálku – pocit izolace
- Hůře se odděluje práce a soukromí
- Lidé mají pocit pracovního přetížení
- Skoro polovina lidí nemá pocit uznání, že dělají něco dobře
- Jednání jako s méněcenným zažívá čtvrtina zaměstnanců (je to pro ně mimořádně bolestivé)
- Za rok budou tito zaměstnanci adepti na odchod
- Výrazně častější nemocnost
Fluktuace zaměstnanců
- Oproti loňskému podzimu mírně klesla
- Mírně klesla dobrovolná fluktuace
- Mírně klesl podíl lidí, kteří museli měnit práci kvůli covidu
- Před pandemií – mladší lidé častěji měnili práci, nyní se to srovnalo
- Ve středním věku neměnili tak často
- V předdůchodovém věku nejméně
- Disproporce mezi bílými a modrými límečky
- Lidé ve službách častěji přišli o práci
- Třetina lidí odešla kvůli covidu
- Drtivá většina říká, že před tím byli spokojení (ve skutečnosti to nemuselo to být tak růžové)
- Peníze jsou nyní opět v popředí
- Ochota dobrovolně práci změnit je extrémně snížená = výzva pro personalisty dokázat přesvědčit lidi ke změně
- Ti, co si udrželi práci za poslední rok – ochota měnit je výrazně nižší
- Lidé, co byli nuceni změnit – jsou otevření, že půjdou dál, změna si pravděpodobně úplně nesedla
- Finanční motivace pro změnu práce je důležitá pro lidi v existenčních potížích
- Motivace se hodně týká náplně práce, možností růstu, flexibility, časových možností, dovolené
- Co je lepší finanční nabídka – minimálně o 20%, ale spíše o 30% nad to co mají teď
- Nemožnost se kariérně posunout často znamená ztrátu práce, lidé jsou frustrovaní
Práce z domova
Zaměstnanci
- 41 % mělo možnost aspoň občas HO (data z dubna 2021)
- V první vlně až 45% = malý pokles
- Nárůst před pandemií je z 20% na 40%
- Většina zaměstnavatelů se bude snažit vyjít zaměstnancům vstříc i v budoucnosti
- Otázkou je, jak bude vypadat hybridní režim
- Příspěvky na HO – není legislativně podchyceno
- Některé firmy se podílely na nákladech (většinou měsíční příspěvek kolem 1000 Kč)
- Z pohledu zaměstnanců – 20% ze 40%, kteří pracovali z domova, má nějaký příspěvěk (něco přes 8%)
Představy zaměstnanců
- Nemohu pracovat z domova (43%) / nechci (19%)
- Ten kdo nemá žádnou zkušenost, velmi často ani nechce
- Ze zbytku chce nadále pracovat z domova 38% – už před tím tu možnost vyzkoušeli
- 17% z těch, kteří neměli vůbec možnost, by chtěli pracovat z domova
- Pouze z domova by chtělo jen 4% zaměstnanců
- Především z domova 5% zaměstnanců
- Většina v modelu – 1-2 dny nebo 3-4 dny v týdnu
- Ti kteří tu možnost určitě nemají, častěji tvrdí, že nechtějí, ale primárně ani nemohou (modré límečky)
- Disproporce – bíle vs. modré límečky, vzdělání, věk
Firmy a práce s domova
- 9 z 10 firem mělo zkušenost
- Na manažerech tíha nastavení, řešila se komunikace, nedůvěra
- Manažeři reflektovali, že je potřeba s tím hodně pracovat, protože v extrému nejsme schopni fungovat dlouhodobě
- Manažeři hodnotili, že spolupráce na dálku fungovala dobře
- Hlavní trendy, které budou firmy prohlubovat – digitalizace, práce na dálku online, otevřená komunikace, kvalitní leadership