Jak to aktuálně vypadá s nezaměstnaností? Jak chtějí firmy dále naložit s prací z domova a s pracovním prostředím? Jaké jsou nejčastější bariéry pro vstup na trh práce? Všechny tyto informace najdete v další Datové snídani od společnosti LMC. Stejně jako v minulém čtvrtletí  jsem pro vás připravila výpisky všeho důležitého.

Nezaměstnanost

  • Míra nezaměstnanosti (3,6%) – od zimy začala klesat, setrvale klesá
  • Ne všichni se dostali do evidence ÚP
  • Poptávka převyšuje nabídku

Data z pracovních portálů

  • Propad vloni na jaře, v červnu velký příliv kandidátů, dále stabilizace, stabilizovala se i poptávka firem,  v květnu až srpnu se linky protly – počty pozic o 14% vyšší než ve 2019
  • Počty kandidátů klesaly (nejméně v červenci) – lidé si chtěli užít dovolenou, v srpnu zlepšení
  • Nyní rekordní počty obsazovaných míst
  • Pokles zaslaných reakcí o 20 – 30% (ale srovnáváme se s extrémním loňským rokem)
  • Růst mezd ve 2. čtvrtletí 2021 o 11,3%, ale loňské druhé čtvrtletí bylo ve znamení stagnace, někde i snižování
  • Pokud srovnáme oproti roku 2019, je to růst o 5%
  • Platy rostly napříč hierarchií firem
  • Dopad na strukturu zaměstnanosti – ubytování a pohostinství největší propad
  • O 20 000 lidí klesl počet lidí v administrativě a podpůrných činnostech
  • Na trhu práce je méně lidí
  • Pomaleji rostou nejlépe zaplacení lidé a dobře zaplacené regiony
  • IT lidé mají dobrý základ, je tlak na růst mezd, ale mzdy nerostou tak rychle
  • Pohostinství – dříve hůře zaplacení si polepšují, firmy narovnávají podmínky

Spokojenost a motivace

  • data z dubna 2021 pro připomenutí – skokové zvýšení spokojenosti, ovlivňuje to ochotu ke změně práce
  • Firmy se staraly a pečovaly o zaměstnance = zvýšená spokojenost
  • Otevřenost ke změně práce na jaře 30%, aktivně rozesílalo CV 10% – ochota jít do rizika snížená

Změny u zaměstnavatelů

  • Do průzkumu zapojených 1100 firem
  • Většina firem – 43% (nad 10 zaměstnanců) věří tomu, že to, co se děje, je posílí
  • Obtížnější mezi firmami do 10 zaměstnanců
  • Menší firmy častěji deklarují, že mají, nebo očekávají finanční potíže
  • Aktuální finanční potíže jen 1% firem nad 10 zaměstnanců
  • Je to dáno spíše sekundárními následky – narušení dodavatelsko-odběratelského průmyslu
  • S čím se firmy potýkají – práce na dálku, hybridní režim, nárůst vytížení, složitější práce, více práce, bezpečnost a plánování směn
  • Už to nejspíše zůstane, protože firmy více plánují s lidmi a směny jsou flexibilnější

Práce na dálku 

  • 35 – 40% lidí běžně pracuje z domova (před pandemií kolem 20% lidí)
  • většina těch, kdo mohli během lockdownu pracovat z domova, si chtějí tuto možnost udržet
  • Ti co nepracovali – dále nechtějí, případně to z povahy práce nejde
  • Ideální režim – 1-2 dny v týdnu práce z domu
  • Firmy a práce z domova – relativně se to sladilo, polovina manažerů říká, že občasně do dvou dnů v týdnu
  • Kompenzace práce na dálku (elektřina, topení) – část zaměstnavatelů reflektovala, ale 80% neplánují žádné příspěvky
  • Z firem, které umožňovaly práci z domova během covidu v tom hodlá drtivá většina pokračovat, jen 7% chce úplně zamezit práci na dálku, 40% chce regulovat a 40% stejná četnost
  • Očekávání, že se lidé vrátí do předcovidového stavu a budou jen v kancelářích, se nenaplňuje, firmy přistupují na to, co chtějí lidé
  • Firmy nechtějí riskovat natvrdo zakázaní práce na dálku
  • Podoby pracovního místa – 35% firem má jasno v tom, že bude změna – využitelný prostor, zmenšení plochy, změna prostoru, kde se interaguje, není to jen o tom, kde si člověk odsedí pracovní dobu, další třetina nevylučuje změny, 38% nechtějí změny, 5% se chce stěhovat
  • Pokud lidé vnímají HO jako výhodu, není tlak na příspěvky
  • Zůstává extrémně silné hodnocení zaměstnavatelů, že práce na dálku funguje dobře – 55% 
  • Z pohledu manažerů – 40% říká, že zaměstnanci jsou solidárnější a angažovanější

Změny ve firmách

  • Urychlila se digitalizace firem
  • Do čeho chtějí firmy investovat – digitalizace, na druhém místě je online vzdělávání, 40% firem do něho chtějí investovat více než dříve, funguje jako reálná plnohodnotná alternativa
  • Vysoko je také práce na soft-skills zaměstnanců, leaderů, 30% manažerů chce posilovat leadership, otevřenou komunikaci, vztahy se zaměstnanci
  • Menší firmy do 10 zaměstnanců – ty co přežily se chtějí připravit na další krizi
  • Jednotlivá oddělení nabírají na významu, podobně i dodavatelé
  • IT dodavatelé posílili, na druhém místě personalisté a dodavatelé personálních služeb
  • Celá covidová změna je o technologiích a o lidech
  • Pokles důležitosti – cateringové služby, správa vozového parku, administrativní podpora –  nejsme tolik v práci
  • Plány firem ohledně mezd a náboru – 60% firem očekává růst v počtu zaměstnanců, firmy chtějí nabírat
  • Očekávání vývoje mezd – ne jen nástupní, ale i stávajících zaměstnanců – 36% firem očekává, že mzdy nadále porostou

Rezervy pracovního trhu

  • Máme 265 000 evidovaných nezaměstnaných a k tomu až 300 000 ekonomicky neaktivních lidí, tedy půl milionu lidí, kteří by mohli být v systému, ale na něco narážejí

Bariéry a jak s nimi bojovat:

  • Klíčová kvalifikační bariéra – přestat hledat ideální kandidáty, investovat do zvýšení kvalifikace, dát to najevo už v inzerci
  • Lokalita – za poslední dobu se ukázalo, že lze nabírat i lidi, kteří mohou pracovat z domova, limituje to spíše firmy v regionech
  • Typ úvazku – drtivá většina pozic je na plný úvazek – vytlačeny ženy, ženy s malými dětmi, studenti – částečné úvazky jsou jednoznačným klíčem
  • Předsudky, stereotypy – nemůžeme sázet jen na mladé a bát se, že ženy budou doma
  • Skladba populace na trhu práce
  • Extrémně klesá příliv mladých lidí na trh, musíme řešit zvyšování kvalifikace pro lidi ve středním věku a uvažovat nad stážemi pro lidi ve středním věku, kteří se chtějí naučit něco nového
  • Není těžké se něco naučit, ale je extrémně těžké získat šanci
  • Těžiště zaměstnanosti se posouvá nad 40, 50 let
Share This