Chcete být v obraze a vědět, jak to vypadá na pracovním trhu? Můžete si pustit Datovou snídani, kterou pravidelně vydává společnost LMC, nebo si přečtěte mé výpisky z tohoto videa. Dozvíte se, jak to vypadá např. s nezaměstnaností, se mzdami, propouštěním, spokojeností zaměstnanců, uprchlíky z Ukrajiny apod.
Obsah:
Nezaměstnanost
- Míra nezaměstnanosti – 3,5%, nezaměstnaných je 250 000
- Vyšší je nezaměstnanost mladých a lidí ve vyšším produktivním věku
Míra zaměstnanosti
- 75% lidí v ekonomicky aktivním věku pracuje
- více mužů zaměstnaných, ženy častěji vytlačeny do ekonomické neaktivity
- od února 2022 slevy na odvodech firmám, které nabídnou částečný úvazek
- vysoký podíl lidí ve zpracovatelském průmyslu
- 2 růstové segmenty – digitální pozice (vývojáři, IT, programátoři, uživatelský design, testování, online sales apod.) a zdravotnictví a sociální služby (péče o stárnoucí lidi)
Mzdy
- nominální výše mezd roste
- vlivem inflace příjmy reálně klesly meziročně o 10%
- ochladl trh v nemovitostech, realitních činnostech
- rychleji rostou mzdy na digitálních pozicích
- medián u žen výrazně nížší než u mužů
- v případě extrémně nízkém zaplacení pozice přestává dávat smysl částečný úvazek = dvojí problém – nerovnost a neschopnost více zapojit na částečné úvazky
Počty pozic
- poptávka ochlazuje, za říjen o 14% méně obsazovaných míst
- rostou počty reakcí kandidátů, meziročně o 10%, 120 000 kandidátů za říjen
- neplatí pro všechny pozice – pozice s nižší kvalifikací rostou rychleji, s vyšší kvalifikací rostou pomalejším tempem
- nižší kvalifikace – dochází k neprodlužování smluv, rušení kontraktů
- čím horší jsou vnější okolnosti, tím hůře budeme nacházet lidi s vyšší kvalifikací, protože si budou více rozmýšlet změnu
Spokojenost mezi zaměstnanci
- obecná spokojenost v hlavních aspektech života – navzdory obecnému mínění Češi nejsou tak skeptičtí
- spokojenost se zvyšuje v dobách extrémně špatných podmínek
- i spokojení lidé mění práci, frustrovaní s tím často nejsou schopni nic dělat
- na prvních místech důležitosti jsou vztahy, dále pracovní podmínky a organizace práce – nejen způsob řízení, ale i mzdy, odměňování, férovost odměňování, práce na dálku
- věci, které lidmi hodně hýbou, ale netvrdí to – samotná náplň práce, možnost se posouvat, vzdělávání (klíčový motiv k odchodu, pokud chybí), vazba na konkrétního člověka
- homeoffice – ustálilo se teoretické maximum, kolik lidí může pracovat z domova – běžně 41 – 45% zaměstnanců
- více než před pandemií, kvalita i objem je větší
- 10% zaměstnanců o možnost HO přišla
Fluktuace
- vzdělanější lidé na náročnějších pozicích častěji zkoušeli změnit práci a častěji uspěli
- lidé, co se necítí tak silní, spíše ustrnula fluktuace
- přibývá lidí, kteří práci mění nedobrovolně – neprodloužené smlouvy
- dlouhodobý standard – čím je člověk mladší, tím pravděpodobněji zkusí práci změnit a uspěje
- starší zkoušejí 2x méně často a 10x méně často uspějí = extrémně nevyužitý potenciál
Důvody ke změnám práce
- přibylo těch, kteří změnili, i když byli spokojeni – primárně finanční motivace (40 – 45% z nich), v kombinaci se zajímavější náplní práce
- mezi frustrovanými nejsou peníze na prvním místě, ale důležitější jsou vztahy a přístup k lidem
- když se snižuje schopnost uživit se, finance převýší vztahy
Ochota měnit práci
- většina lidí spíše sází na současného zaměstnavatele
- když už na změny dojde, převažují lidé ochotní zkusit něco i mimo své zaměření, nedrží se své původní profese (40% lidí)
- více než polovina lidí se necítí ohrožena ztrátou práce
- třetina lidí je dlouhodobě otevřená nabídkám práce
- necelá pětina lidí má pocit, že má kam jít a můžou si vybírat
- každé kritérium pracovní pozice někoho odradí a nemusí být ani tak důležité
- 11% se aktivně rozhlíží a posílá CV, u části nejde o dobrovolnou změnu
Benefity firem
- reagují na vnější okolnosti
- stálice – stravenky, týden dovolené navíc
- přibývají sickdays, zdravotní volno, lékařská péče, nyní i finanční benefity – u části lidí nemusí stačit zvýšení mzdy (exekuce)
- ubývají zahraniční služební cesty
- často žádané a málo dostupné – nadstandardní lékařská péče, možnost vzdělávání podle vlastního výběru, stálicí je více dovolené
Jak lidé vycházejí s příjmy
- výrazné zhoršení – 52% lidí má nějaké potíže vyjít s příjmem
- pětina má velmi vážné potíže (skoro 20%, na jaře 2022 to bylo 15%)
- liší se podle vzdělání, věku, mladší a s nižším vzděláním častěji v potížích
- typy potíží – dominují potíže spojené s náklady na energie, hypotéky, bydlení
- zaměstnavatelé – dalším benefitem může být fin. poradenství, bezúročné půjčky apod.
Uprchíci z Ukrajiny
- více než 450 000 lidí
- primárně ženy v ekonomicko aktivním věku
- 41% z nich pracuje pro české zaměstnavatele, 8% pro ukrajinské zaměstnavatele
- práce funguje jako terapie a kotva
- integrace – obrovská neefektivita
- přišli lidé na pozicích specialistů, pracovníci ve službách, prodeji, méně často nekvalifikovaní
- současné uplatnění – půlka nepracuje a ti co pracují – nekvalifikované pozice, neodborné = promrhaný potenciál
- mohou pomoci na těžko obsaditelných pozicích
- co by mohlo pomoci – na prvním místě jazyková bariéra
- dále uznávání kvalifikací, máme nepružný systém, hodně regulovaných profesí, ale i firmy mohou zvážit své požadavky
- lidé měli pocit, že přichází na chvilku a více si uvědomují, že je to na roky, nebo navždy
Vztahy českých zaměstnanců k uprchlíkům
- rychle ochlazuje ochota a otevřenost pomoci, hodnocení se zhoršuje
- čím déle situace trvá, tím více se čeští zaměstnanci cítí ohoržení tím, co pomoc znamená – je to drahé, klesá dostupnost bydlení, místa ve školkách, nižší ochota zvyšovat mzdy u zaměstnavatelů
- přibývá lidí, kteří tvrdí, že lidé z Ukrajiny berou práci
- apel do firem v rovině komunikace, dobrého vysvětlování toho, co a proč se ve firmách děje
Možnosti osobního rozvoje
- v pandemii rostly podíly těch, co dosáhli na nějaké vzdělávání
- 56% lidí mělo možnost rozvoje v nejvyšším bodě, teď 48% a většina z nich ho využívá
- vzrostla dostupnost online vzdělávání
- lidé se chtějí vzdělávat – 44% se vzdělává rádo, 27% spíše nutnost pro práci, 18% jen když musí, 11% nemá zájem
- lidé vnímají dlouhodobou perspektivu – zůstávají relevantní pro pracovní trh
- dominuje motivace při práci pro práci – vztaženo k výkonu současné pozice, 45% lidí chce dělat práci dobře
Nabídka vzdělávání od firem
- většina firem má nepovinné vzdělávání
- důvody k nabízení – primárně potřeba zajištění provozního bezpečí, procesní postupy práce (výraznější u výrobních firem)
- růstové motivy – nové možnosti, rozvoj zaměstnanců
- 60% firem deklaruje, že je to pevná součást, 40% spíše benefit
- převažují povinné vzdělávací aktivity, čtvrtina nepovinná/dobrovolná
- vedou hard-skills, soft-skills, jazyky, nová skupina – lifestyle, psychohygiena, wellbeing (6%)
- forma vzdělávání – offline a online se vyrovnaly
- offline úplně nevymizely, více firem si osahalo možnosti online vzdělávání a zjistily, že je to efektivnější a lepší
- lidi demotivuje neschopnost uplatnit vzdělávání v praxi
- investice – firmy extrémně navýšily kvůli covidu – 43% plánuje investice do vzdělávání dále zvyšovat, 5% velmi výrazně
- online vzdělávání – v roce 2019 firmy tvrdily, že jednou by se mohlo stát plnohodnotnou formou, ale ne hlavní
- dnes říkají, že se může stát i hlavní formou – neplatí pro všechny formy vzdělávacích aktivit
- velké nároky na poskytovatele služeb
- firmy častěji investují do lidí v mladším věku, dnes ale třetina lidí ve věku 40 – 49 let, čtvrtina nad 50
- kdybychom sázeli jen na mladé, nemáme koho učit a proč
- nejenom nábor, ale i vzdělávání musí směřovat ke všem lidem bez ohledu věku
- primární oblastí investicí je digitalizace a online vzdělávání
Podobné články:
Data z trhu práce – červen 2022
Data z trhu – výpisky (říjen 2021)