Minulý týden jsem vyrazila do Brna. Na konferenci Evolve! Summit o hledání a získávání nových zaměstnanců. Byla skvělá, akorát už týden přemýšlím, co o ní napsat, aby to zaujalo i lidi, kteří nepracují v oboru. Ale ono je to vlastně jednoduché. Krásně se tu propojily ty dvě důležité oblasti mého života – vzdělávání a práce. A tak v tomto článku začnu zlehka. Jak taková konference vypadá a jaká jsou hlavní témata, která by měla zajímat každého z nás, pokud se chceme uplatnit na pracovním trhu. A jestli vás tento článek příjemně naladí, příště si můžete přečíst větší detail z jednotlivých prezentací.

Z rodičovské na konferenci

Konference Evolve! Summit rozhodně není levná záležitost a pokud byste si ji měli platit sami, asi byste hodně rozmýšleli, jestli vyrazit. Cena mě odradila už několik předchozích ročníků. A jak jsem se tam teda tentokrát ocitla? Na facebookových stránkách bylo totiž nabídnuto 5 volných vstupenek pro studenty a rodiče na rodičovské, aby si mohli rozšířit své obzory a vzdělávat se. Jaká nádhera, když tohle někoho napadne! Využila jsem příležitosti a zkusila jsem napsat. Když jsem odeslala e-mail, téměř hned jsem ho vypustila z hlavy. Po mnohaletých zkušenostech jsem nepředpokládala, že bych něco mohla takhle získat. Velké bylo moje překvapení, když jsem za několik dní zjistila, že jsem byla vybraná. 

Mimochodem v poslední době je to už několikátá akce, která podporuje rodiče na rodičovské. Buď dostanete zcela volný vstup, nebo alespoň slevu. Takže určitě doporučuji hledat a zkoušet. Třeba vám také nějaká vyjde. 

Přiznám se bez mučení, že jsem byla trochu nervózní. Představovala jsem si, že tam určitě pojedou samí nabušenci, kteří jsou esy ve svém oboru a já budu po několika letech na rodičovské mimo. Ale co, tohle jsou přesně ty ideální situace a pocity, které když překonáme, můžeme se někam posunout. Takže esa a nabušenci sice byli, ale výsledek samozřejmě nebyl ani zdaleka tak hrozný jako mé scénáře.

Parádní bylo, že hned ze začátku jsem potkala několik známých tváří. Vždy je pro mě příjemnější dát se s někým do řeči a postupně se rozkoukat. I když zjišťuji, že být někde úplně sama mezi cizími lidmi má také něco do sebe. Jste tak více nuceni navazovat kontakty s neznámýni lidmi a neprokecáte celou akci jen s těmi, které jste sice dlouho neviděli, ale už se znáte.

Pojďte dovnitř

Dvoudenní konference probíhala v krásných prostorách brněnského SONO Centra. Je to u nás jedna z největších akcí tohoto typu. Vystupují zde nejen domácí řečníci, ale také mnoho zahraničních odborníků. Pezentace probíhají paralelně hned na třech stagích a vy si vybíráte, co si chcete poslechnout. Pokud jste svědomití a dobře se před každou akcí připravujete, mohli jste si už doma vytvořit svůj program. Účastníci totiž dostali k dispozici bezvadnou aplikaci, ve které jste si mohli nejen zaklikat prezentace, které chcete slyšet, ale také komunikovat se všemi účastníky konference a domluvit se, kam třeba večer vyrazíte .

V hlavním sále probíhaly především prezentace zahraničních řečníků, ve vedlejším jste si mohli poslechnout případové studie a na tzv. Underground Stage probíhlay workshopy, kde jste si třeba mohli zkusit naprogramovat svého chatbota. Mezi přednáškami bylo dost času na návštěvu stánků s nabídkou různých aktivit a soutěží. Tak jsem si třeba zkusila umíchat vlastní drink nebo rozpoznat emoce člověka. A víte, jaký je hlavní cíl a smysl takových konferencí? Navázat kontakty s lidmi z oboru. K tomu zde bylo opravdu dost příležitostí. Jednak mezi přednáškami, ale hlavně večer na afterparty. Tam už to pak jde tak nějak samo.

Občas se mi těžko vybíralo, na jakou prezentaci vyrazit. Tak jsem různě poletovala a ve výsledku nevěděla nic moc ani z jedné. Naštěstí mají účastníci přístup k záznamům všech prezentací, na které se moc těším. S radostí se podívám na ty, které jsem nezvládla, ale také si zopakuji, co jsem už slyšela. Možná, že kdybych byla ta svědomitá a dopředu si naplánovala, kam půjdu, bylo by to o něco lepší, ale znáte to…

Co je dobré vědět

Než napíši více detailní článek, vybrala jsem tři hlavní myšlenky, kolem kterých se témata točila. I když nepracujete v oblasti HR a výběru zaměstnanců, tohle by vás mohlo a vlastně i mělo zajímat:

Lidé si vybírají firmy pro uchazeče o zaměstnání je teď výborná doba. O ty dobré je boj. Firmy se snaží, aby uchazeče co nejoriginálněji přilákali a zaměstnance udrželi díky různým moderním benefitům (ze stravenek a služebního mobilu si už fakt nikdo na zadek nesedne). To ale také znamená, že musíme být Ti dobří a nenechat se unést (možná dočasnou) vlnou „blahobytu.“

Je potřeba znát moderní technologie – moderní technologie jsou velkým tématem, kolem kterého se točilo hned několik prezentací. A vracím se tím opět k prvnímu bodu. Jestli se chceme uplatnit na pracovním trhu i v budoucnosti, je potřeba se stále vzdělávat a vyznat se v moderních technologiích. Místo toho, abychom brečeli nad tím, že nás technologie jednou nahradí, je důležité naučit se s nimi pracovat. Naším úkolem bude vědět jak fungují a dokázat k nim přidat naše „lidství.“

Všichni jsme předvídatelní – určité způsoby našeho chování dokáží spustit různé podněty. Dobré značky s tím umí pracovat a působit na nás tak, abychom se zachovali požadovaným způsobem. Ideálně koupili nabízený produkt. Dobrá firma nebo dobrý personalista na vás dokáže správně zapůsobit už v inzerátu. A jak se zachováte vy? Odpovíte, v lepším případě se stanete zaměstnancem. Zkuste se někdy zamyslet nad tím, jak na vás působí pracovní inzerát, který čtete. Co vám říká? Co se z něj dozvídáte? Jaký z něj získáte dojem o pozici/firmě?

A několik slidů:

 

Jaké sdělení v pracovním inzerátu vám je bližší? Aneb čím konkrétnější, bez obecných řečiček, tím lepší

 

Když uvidíte inzerát s klasickým odrážkovým výčtem v kolonkách „hledáme, náplň práce, nabízíme,“ věřte, že firemní HR oddělení není příliš pokrokové. Jaká bude asi celá firma?

 

Technologie a lidé. Technologie budou, ale budou zároveň potřeba lidé, kteří s nimi budou v součinnosti

 

Je to tak. Zajímavá věc – víte, že jiné energy drinky než Red Bull ve sportovních kampaních nefungují? Red Bull má už tak silné postavení, že ostatní drinky lidem splynou s touto značkou a neodliší je

 

Nejvtipnější prezentace od Jiřího Charváta.

 

Pro pobavení (neberte to úplně vážně) – když nám počáteční písmena jednotlivých slov složí slovo nové, říká se tomu akrostych. Taková slova (resp. text)  nás zaujmou. A zde jsou ty nejoblíbenější.

 

A došlo i na cvičení. Protahovačka u pracovního stolu.

 

 

 

 

 

 

 

Share This