Jsou sociální sítě jen peklo, které nás obírá o čas, uvádí do depresí a ničí nám životy? Nebo pro nás mohou mít i nějakou přidanou hodnotu? Pokud od sítí očekáváme užitek a přidanou hodnotu, je za mě LinkedIn zatím nejužitečnější sociální síť.

Kamarádka mi nedávno říkala, že profil na LinkedInu sice má, ale moc tam nechodí, protože práci nehledá a neví, proč by se měla spojovat s cizími lidmi. Celosvětově je na LinkedInu více než 645 milionů lidí, v Čechách má 1,6 milionů uživatelů. Žádné velké číslo. Také aktivních uživatelů příliš nemáme (donedávna se uvádělo kolem 2%), i když s karanténu se toto číslo nepatrně zvýšilo. LinkedIn je u nás pořád trochu považován za nudnou síť, kde se nic neděje a kde si člověk založí profil jen v případě, že hledá práci. Tohle ale dávno neplatí a tak jako je Facebook součástí našeho soukromého života, měl by být LinkedIn součástí našeho profesního života. Proč?

Na LinkedInu ukážu, že tady jsem

“Sedávej panenko v koutě, budeš-li hodná, najdou tě.” Nenajdou. Pokud chcete hledat práci, obchodní příležitosti, navazovat zajímavé konakty, být v centru dění, je nutné, aby o vás někdo věděl. V koutě vás určitě nikdo nenajde (zda být k tomu všemu ještě hodná by bylo téma na další článek). LinkedIn je jedním z bezvadných způsobů, jak “říct,” že jste tady, máte za sebou určité zkušenosti, něco jste se v životě dozvěděli, naučili a něčemu rozumíte.

Mám živý životopis online

Jak často si aktualizujete svůj životopis? Možná vám křivdím, ale hádám, že ve chvíli, kdy ho chcete někam poslat. Pak marně tápete, kdy že jste vlastně pracovali pro danou firmu a jaké kurzy jste absolvovali. LinkedIn je takovým vaším online životopisem, který by měl žít a kam byste si měli zapsat každou novou pracovní zkušenost, nebo dovednost. Hezky všechno pohromadě. Váš profil si pak můžete stáhnout do .pdf. Některým firmám dokonce stačí jen zaslaný linkedinový profil, který zároveň může sloužit jako odrazový můstek pro váš životopis.

Tvořím si profesní kontakty

V začátcích vašeho linkedinového působení je pochopitelné, že se spojíte s lidmi, které osobně znáte. Postupně se ale rozkoukáte a nemusíte se vůbec bát spojovat s lidmi, které osobně neznáte, ale z nějakého důvodu vás zajímají. Pracují třeba na podobné pozici jako vy, ale v jiné firmě, nebo pracují na pozici, v oboru, nebo ve společnoti, kde byste možná jednou také chtěli být. Můžou to být lidé, které obdivujete, inspirují vás a zajímá vás, co tvoří. Najdete tady ale také vaše potencionální zákazníky. Důvodu je hodně. Nebojte se spojovat s cizími lidmi a přijímat od nich pozvánky ke spojení. Jde pouze o profesní kontakty a kdyby vás daná osoba hodně štvala, vždy si ji můžete z kontaktů vyřadit.

Můžu najít práci

Personalisté na LinkedInu hojně shánějí uchazeče. Pokud tedy máte krásný, vytuněný profil, je pravděpodobné, že vás budou kontaktovat s pracovními nabídkami. Na profilu si můžete přímo zadat, že hledáte práci a o jaké pozice máte zájem. I vy ale můžete být aktivní a prohledat pracovní nabídky, které jsou inzerované přímo na LinkedInu. Zde většinou máte tu výhodu, že místo životopisu stačí na jedno kliknutí zažádat prostřednictvím svého profilu. Máte ale také možnost jít ještě dál a třeba si vyhlídnout firmu, ve které byste chtěli pracovat. Zkuste se spojit s lidmi z jejich HR, napřímo je oslovit a nebát se zeptat, zda by pro vás měli uplatnění. Můžete si navázat personalisty, lidi z agentur a rozhodit sítě.

Buduji si značku

Na LinkedInu máte skvělou příležitost ukázat, že jste profík ve svém oboru. I tady neplatí přísloví o panence v koutě. Pokud si chcete budovat svoji značku, je potřeba být aktivnější a ideálně tvořit vlastní příspěvky s přidanou hodnotou. Díky nim můžete ukázat, že perfektně rozumíte svému oboru, jste odborníkem na určitou problematiku a lidé vám mohou věřit. A k čemu vám to bude? Můžete se díky tomu stát v oboru známými, získat nové zajímavé kontakty, zákazníky, nové pracovní příležitosti nebo být spojovatelem mezi firmou, ve které pracujete a lidmi zvenku.

Vzdělávám se a inspiruji

I když mají sociální sítě své mouchy, nedá se jim upřít (a možná si tak trošku racionalizovat náš pobyt na nich), že se díky nim se můžeme vzdělávat. A na LinkedInu úplně nejvíc. Napřímo zde máte možnost absolvovat mnoho online kurzů. Díky vašim kontaktům máte příležitost být v obraze, co se děje ve vašem oboru. A nemusí to být jen přes vaše přímé kontakty. Můžete být totiž členy různých profesních skupin, kde se dozvídáte novinky, nebo sledovat stránky firem a vidět, co se u nich děje.

Získávám zákazníky

Pokud máte vlastní business, pro který potřebujete získat zákazníky, je LinkedIn ideální místo. Jednou z možností je vlastní firemní stránka, ale lidé jdou vždy raději za lidmi. Pokud tedy na LinkedInu dokážete, že rozumíte tomu, co děláte, vzbudíte důvěru a máte ve své síti lidi, kteří jsou vaší cílovou skupinou, určitě za vámi rádi přijdou. Nemusíte ale jen v nečem podnikat. Klidně můžete být zaměstnancem firmy a na LinkedInu ji v podstatě zastupovat, neboli být tzv. ambasadorem. Ambasadoři přibližují ostatním lidem život ve firmě, seznamují je s produkty apod. Díky tomu může firma získat jak zákazníky, tak třeba i nové zaměstnance.

Důvodů by se dalo najít ještě mnoho. Třeba pro mě je LinkedIn základním pracovním nástrojem. Teď je ideální doba založit si profil a začít být aktivní. Příspěvky totiž zatím mají velké dosahy, aniž byste za ně museli platit jako třeba na Facebooku. Nemusíte být samozřejmě hned aktivní, ale určitě doporučuji začít alespoň postupně prozkoumávat linkedinové prostředí. Možná zjistíte, že to není síť pro vás, ale když to nezkusíte, nebudete to vědět.

Pokud byste si nevěděli rady s profilem, napište mi na korinkova.aneta@gmail.com a ráda vám s ním pomůžu.

 

Související články:

10 otázek, které si položit, než začneš hledat práci 

Návrat do práce po rodičovské. To dáš! 

Sociální sítě – jak je používat k našemu užitku

Kde a jak hledat práci na zkrácený úvazek

Share This