V jednom z minulých článků jsem slíbila, že se více rozepíši o sociálních sítích. Nejsem žádný specialista na obsah pro sociální sítě. Na to jsou tady jiní (viz například toto školení). Vycházím pouze z vlastního pohybu na sítích a ráda bych vám poradila pár možností, jak sociální sítě využívat ke svému rozvoji a nenechat se jimi (jen) zneužívat .

Sociální sítě nás totiž dokáží zneužít velice rychle. Většinou tak, že zaměří naši pozornost na obsah, který jsme vlastně původně vůbec nehledali. Díky tomu na nich ztratíme a vyprokrastinujeme pro nás všechny tak drahocenný čas. Takže vlastně vůbec nevím, jestli je dobře, že tímto článkem budu podporovat aktivitu na sociálních sítích. Jestli jste je totiž doposud nepoužívali, věřím, že v jistých ohledech máte šťastnější a spokojenější život. Jakmile do nich jednou zabřednete, už se vezete. Sama více či méně úspěšně bojuji s tím, aby mi nekradly čas a neupínaly moji pozornost k věcem, které mi příliš nedají. V tomto článku chci ale pragmaticky omluvit čas na nich strávený a ukázat příklady využívání, které pro vás může být prospěšné především ve smyslu osobního rozvoje, popř. kariéry. Zmíním 4 hlavní sítě, kterými jsou, LinkedIn, Facebook, Twitter a Instagram. Všeobecně mě překvapuje, že většina mých přátel používá jen Facebook a možná tak ještě Instagram. Mimochodem ráje prokrastinace. Přitom větší užitek z hlediska vlastního rozvoje, hledání příležitostí a navazování (profesních) kontaktů by získali spíše z dalších dvou jmenovaných.

LinkedIn

linkedin-3319543_960_720

Už na něm máte profil? Ani po mém předchozím článku? Vím, že hodně mých přátel, kteří zrovna nepracují v oblasti lidských zdrojů, ho nemají vytvořený. Přátelé moji, proč ho tam ještě nemáte? Protože teď nehledáte práci? To ale vůbec nevadí. Až ji hledat začnete, budete litovat, že jste si profil nezřídili dříve. Neberte to jako vyhrožování, ale jako dobrou radu. Chvilku trvá, než se na LinkedInu rozkoukáte a hlavně na sebe navážete nějaké kontakty.

Prozradím vám jedno tajemství. Inzerce na různých pracovních portálech je poměrně dost drahá a každý personalista a lovec hlav chce najít vhodné lidi za co nejmenší náklady. Proto se snaží, jak to jde a nejdříve vyhledává sám, rozuměj před tím, než zveřejní otevřenou pozici. Jedním z prvních zdrojů, na který se podívá, je většinou LinkedIn. Proč se ochudit o možnost, že právě vás by našel, jen proto, že nemáte zřízený profil?  Přeci nemusíte na každou nabídku hned kývnout, ale je dobré udělat si představu, jak si stojíte na pracovním trhu, zda o vás je vůbec zájem, popř. jak by si vás jiný zaměstnavatel finančně cenil.

Na LinkedInu ale nemusíte být jen kvůli hledání práce. Může pro vás být zdrojem profesních kontaktů. Stejně jako na Facebooku navazujete „přátelství,“ profesionálněji řečeno, když už jsme u té profesní sítě, kontakty. Můžete pak sledovat lidi, kteří vás zajímají, jejich práci, nebo je přímo oslovit v soukromé zprávě.

Na LinkedInu příliš času nevyprokrastinujete, nebojte. Je to profesní, hodně seriózní (rozuměj poněkud nudná) sociální síť. A kdyby na ni někdo náhodou chtěl spamovat fotky z dovolené, je jen otázkou času, kdy se někdo ozve, že „tyto fotky na profesní sociální síť nepatří!“

Téměř každý den si ale sjedu hlavní feed a občas narazím na zajímavé informace, akce a články. Na LinkedInu je totiž možné psát i vlastní příspěvky ve formě blogu. Občas jsou tyto příspěvky zajímavé a dozvíte se novinky z vašeho oboru.

A jestli tápete, jak si svůj profil správně vytvořit, už pro vás chystám další článek s radami, jak na něj. Můžete se těšit. A pak už si ho fakt zřídíte, že jo?

Facebook

facebook-3324207_960_720

No jo, Facebook. Asi ho všichni znáte a asi na něm také máte minimálně jeden svůj profil, že jo? Oproti LinkedInu je o hodně větším kamarádem prokrastinace. Právě těmi fotkami z dovolených se jen hemží. Na druhou stranu je ale jen na nás, koho a co chceme sledovat. Nemusí to být jen naši kamarádi a jejich životy, které pak budeme probírat a houfně se nad nimi pohoršovat, ale třeba různé firmy, instituce, zajímavé a inspirativní lidi.

O většině chystaných vzdělávacích akcích se dozvídám právě z Facebooku. Když narazím například na nějakou zajímavou společnost, většinou se podívám, zda má svoji facebookovou stránku a začnu ji sledovat. Jsem tak více v obraze, co se v ní děje, popř. jestli nepořádá nějakou zajímavou akci. Sleduji tak např. Grow Job Institute nebo Czechitas. Stejně tak je to s lidmi. Nemusíte se s nimi hned „přátelit,“ ale stačí kliknout na tlačítko „sledovat.“ Za mě např. Pavel Moric, Jiří Rostecký, nebo Petr Ludwig.  Další variantou je stát se členem různých skupin, co působí v oboru, který vás zajímá. Můžete v nich různě diskutovat, přidávat, a nebo jen sledovat příspěvky. Je pravda, že v některých skupinách se opakuje stále to samé dokola, ale pořád je jen na nás, jak si nastavíme, co chceme vidět. Pro mě zajímavá skupina je třeba #HolkyzMarketingu.

Někdy si říkám, že jsem to možná už přehnala, protože se mi na Facebooku tak ze 70% objevují tyto „serióznější“ příspěvky a občas už je pro mě i Facebook nudný. Ve výsledku je to ale dobře, protože nemám takové nutkání ho stále kontrolovat.

O tom, jakými příspěvky ho plnit, resp. spíše neplnit, jsem psala v minulém článku. Než něco publikujeme, je dobré se zamyslet, jestli mě příspěvek opravdu vystihuje a jestli je v souladu s představou, kterou chci, aby o mě ostatní měli. Položit si otázku, jak bych se cítila, kdyby se na mé fotky, příspěvky a lajky podíval můj budoucí zaměstnavatel a na základě toho se rozhodoval, jestli mě přijme do zaměstnání. Hledání vhodných kandidátů na volné pozice dnes už běžně probíhá i přes Facebook, takže je velká pravděpodobnost, že se opravdu podívá.

Twitter

twitter-3319619_960_720

Počet uživatelů Twitteru v Čechách daleko zaostává za Facebookem. Twitterový účet mám založený už poměrně dlouho, ale musím se přiznat, že jsem ho aktivně nevyužívala. Před dvěma lety jsem se k němu vrátila a Twitter mě začal hodně bavit. Uživatelé mají 280 znaků (ještě donedávna to bylo jen 140 znaků), aby vyjádřili, co mají na srdci. A v tom je kouzlo Twitteru. Krátké zprávy, ve kterých se dozvíte podstatné informace.

Na Twitteru opět nemusíte být nijak aktivní. Stačí jen sledovat, co vás zajímá. Twitter je mocným zpravodajským nástrojem a cokoliv se na světě stane, obvykle je informace o události jako první právě na Twitteru formou bleskové události, kterou sdílením (tzv. retweetováním) šíří uživatelé po celém světě. Když budete sledovat ty správné zpravodajské servery a reportéry, můžete tak exkluzivně vidět obrázky a číst informace, které se jinde třeba ani nedozvíte.

Nemusíte sledovat ale jen zpravodajství. Najděte si osobnosti, které vás zajímají a které působí ve vašem oboru. Ať už je vaší zálibou cokoliv, je velká pravděpodobnost, že na Twitteru najdete někoho, kdo se bude vaším tématem zabývat. Můžete se tak nejen inspirovat, ale třeba také diskutovat, navázat nové kontakty a být stále v obraze, co se děje.

Instagram

instagram-3319588_960_720

Upřímně, ani nevím, jestli vám mám Instagram doporučovat. Jestli jste na něm dosud neměli profil a zřídíte si ho, tak neříkejte, že jsem vám to poradila. Instagram je opravdu rájem prokrastinace (třeba teď bych měla dokončovat článek a místo toho se dívám na Instastories). Na něm si v podstatě prohlížíte hezké obrázky, popř. koukáte na videa uživatelů o tom, co právě dělají.

Ale dobře, slíbila jsem, že tento článek bude o užitečném času stráveném na sociálních sítích. Stejně jako na všech předchozích je jen na vás koho a co budete sledovat. Takže v rámci ušlechtilých zájmů můžete např. sledovat osobnosti, které vás inspirují. Na Instagramu vás minimálně obtěžují příspěvky lidí, které vás nezajímají, protože jsou pod obrázkem a musíte si je rozkliknout, když je chcete číst celé. Když vás někdo hodně štve nebo nezajímá, jednoduše ho přestanete sledovat. Počet uživatelů Instagramu roste, a logicky se tak na něm snaží zaujmout různé společnosti. Jednou možností je samozřejmě prezentovat svůj produkt a další možností je odkrýt fungování firmy, aby se přiblížila lidem, kteří v ní nepracují, ale třeba by jednou mohli. Snaží se tak ukázat svoji „lidskou“ tvář, neboli běžné fungování firmy.  Na Instagramu můžete sledovat různé hashtagy a např. pod hashtagem #zezivotazootu aktuálně (k 9.5.2018) vidíte 1265 fotek od zaměstnanců Zootu, které se nějakým způsobem týkají práce v Zootu.

Popularita Instagramu roste převážně díky příběhům neboli Instastories, které vydrží 24 hodin a potom zmizí.  V příběhu můžete vidět jak fotky, tak ale třeba i boomerangy nebo krátké filmové úseky, které mají max. 15 vteřin (může jich být několik za sebou). Ke všemu je možné psát různé popisky, přidávat obrázky, hashtagy, emotikony apod. V příbězích nejde tolik o dokonalou fotku, ale o zachycení určitého okamžiku právě teď. Díky tomu se můžete třeba podívat, jaká byla akce, které jste se zrovna nemohli účastnit. Když jedu na konferenci nebo jinou vzdělávací akci, většinou informuji v instastories. A pak tam také dávám věci, které se vzděláváním úplně nesouvisí. Jestli vás mé příběhy zajímají, najdete mě na Instagramu pod jménem anet_korinkova.

Spojit se spolu samozřejmě můžeme na všech zmiňovaných sítích. Na titulní straně blogu mám uvedený odkaz na všechny. A úplně nejšťastnější budu, když mezi sebou budeme sdílet různé tipy týkající se vzdělávání a rozvoje.

Upozornění: Neberte tento článek jako nabádání k používání sociálních sítí!!!

Samozřejmě je jen na vás, jaké sociální sítě chcete využívat. Když nějakou z výše uvedených nebudete používat, nestane se nic velkého a s největší pravděpodobností vám ani nic závažného neunikne (kromě LinkedInu – to už by vám mohla uniknout zajímavá práce). Obsah je vždy trošku modifikovaný podle sociální sítě, na kterou zrovna míří. Když se ale děje opravdu něco velkého a zajímavého, dozvíte se o tom většinou na všech sítích. Jednou se o tom dozvíte formou seriózní pozvánky na akci od manažera, podruhé formou pozvánky na událost, potřetí v 280 znacích a počtvrté hezkým obrázkem. A i kdybyste to neviděli, budu vás o tom informovat v mé Sedmičce. Takže žádný strach!

Přeji vám, aby sociální sítě co nejvíce sloužily k vašemu užitku, vzdělávání, rozvoji a nacházeli jste na nich především inspiraci, tipy, nápady a zajímavé kontakty!

Share This