V podcastu můžete slyšet:
Obsah:
Pod pokličkou firemní kultury
Jaké firmy / pracovní pozice na vašich stránkách můžou uchazeči najít?
Nejsme soudci firmeních kultur. U nás můžou uchazeči najít společnosti všech velikostí a odvětí. Najdete u nás TECH společnosti, výrobní firmy, ale třeba i společnosti ze zemědělství. Mluvím jen o Česku a Slovensku. Když bych mluvil i o zahraničí, v současné chvíli u nás lidi můžou uchazeči najít přes 5000 firem.
Vybíráte nějak společnosti, které u vás na stránkách zveřejníte?
Víceméně se může přihlásit kdokoliv. Pokud firma už nějaké zaměstnance má, tak může někoho zajímat. Pro nás je nejdůležitější společnost navnímat a autenticky ukázat, jaká tam je atmosféra.
Stalo se vám někdy, že vás oslovila firma, kde byli lidi vyloženě naspokojení?
Upřímně, asi ne. Občas se stane, že si třeba někdo postěžuje na šéfa, ale to je v každé firmě. Každý si myslí, že sousedovic tráva je zelenější. Ale že by byla nějaká nespokojenost u všech, s tím jsme se ještě nesetkali.
Změny na pracovním trhu
Když se podíváš na pracovní trh, jak ho vnímáš ze strany nabídky? V čem se za posledních 5 let nejvíce změnila nabídka firem?
Hodně věcí se změnilo a hodně s tím zamával Covid. Vše se začalo více digitalizovat, začal být ještě větší zájem o IT pozice, začali se objevovat kurýři, dovážkové služby. Firmy začaly nabízet větší flexbilitu, nové benefity. Firmy se začaly starat o duševní zdraví zaměstnanců. Takže trh se hodně proměnil.
Jak se změnila poptávka ze strany uchazečů o práci?
Ta se taky změnila. Je velký zájem o work-life balance, flexibilitu práce. Noví zaměstnanci si více vybírají, kam půjdou pracovat. Zaměstnavatel se musí opravdu snažit. Kandidáti si dnes zjistí informace o jednotlivých zaměstnavatelích, vyberou si ho, pošlou CV a tam začnou pracovat. Dnes v průměru stačí, aby kandidát poslal 1,5 CV a našel si práci.
Platí toto i pro regiony, nebo se to týká jen velkých měst?
Je to především ve velkých městech. Ale možnosti jsou i v regionech, protože do regionů se přesouvá výroba, takže i tam si lidi můžou vybírat. Výběr je menší, ale možnosti stále jsou.
Jak vnímáš poskytování flexibility ze strany firem?
Vnímám, že firmy v budoucnu nebudou mít moc na výběr a flexibilitu stejně budou muset nabízet. Před Covidem to bylo nemyslitelné, za Covidu si na to lidi zvykli a velmi oceňovali. Teď když jim firmy řeknou „dost, vracíme se do kanceláří,“ je tam nespokojenost. Lidi hledají firmy, které nabízejí flexibilitu.
Čtyřdenní pracovní týden a neomezená dovolená
Ve vaší tiskové zpráve je uvedeno, že “lidé v Čeku napracují ročně až o 100 hodin více, než je průměr v EU.” Myslíš, že čtyřdenní pracovní týden je řešením?
Věřím, že jedním z řešení to je. Není to jen o čtyřdenním pracovním týdnu, ale i o efektivitě a produktivitě práce. Důležité je, aby se zaměstnavatelé zamysleli na tím, jak se práce dělá. Za mě je to hodně o efektivitě. A čtyřdenní pracovní týden je především o nastavení efektivity.
Jak prakticky může čtyřdenní pracovní týden fungovat?
My jsme ho nastavovali v Paříži, v českém týmu ho teď nastavovat chceme. Před tím se pracovalo 8 hod. a 40 minut, pak se začalo pracovat kolem 9 hodin za den, což je za celý týden méně o 6,5 hodiny. Takže je to spíše o efektivitě. Lidi zjišťují, že ne na všechno se musíme potkávat, na vše není pořeba hodinový týden.
Některé země už čtyřdenní pracovní týden zkouší. Jaké jsou zatím výsledky?
Například Belgie, kde tedy dali 40 hodinovou pracovní dobu do 4 dnů. Tam ale výsledky nejsou moc dobré, protože jsou lidé unavení. Na Islandu, který už ho má zavedený delší dobu, 85% zaměstnanců pracuje 4 dny v týdnu. Pociťují, že zaměstnanci jsou šťastnější, produktivnější a zdravější. Globálně věřím, že je to budoucnost práce
Co všechno musí firma udělat pro to, aby zavedla čtyřdenní pracovní týden?
U nás to trvalo půl roku, kdy byl pilotní testovací program. Během toho se nastavovaly procesy, nástroje, automatizace práce. Měli jsme externí projektové manažery, psychoterapeuty, kteří kontrolovali, jak se lidé cítí. Důležité je nastavit plány, aby vše fungovalo, jak má a potom pracovat na efektivitě, aby se to mohlo zkrátit do 4 dnů.
Vy máte ve firmě i neomezenou dovolenou. Jak prakticky funguje?
Funguje u nás už od roku 2015, ale má to trhliny. Lidé si berou dovolenou tak, jak si ji bere šéf. Je důležité, aby manažeři jezdili na dovolenou mnohem více, pokud mají ve firmě neomezenou dovolenou. Potom na ni začnou jezdit i zaměstnanci, kteří budou spokojenější a odpočatější. Chceme od ní pomalu upoštět při zavedení 4 denního pracovního týdne. Přinese to 52 dní volna navíc a k tomu 5 týdnů dovolené.
Co u firem sledovat
Na co se má uchazeč dívat u firmy, aby zjistil, že je dobrá?
Je důležité, aby zaměstnavatel komunikoval na více platformách. Nestačí si hodit na stránky, že je nejlepším zaměstnavatelem, ale je potřeba komunikovat i na sociálních médiích. Firmy musí komunikovat autenticky a uceleně. I v dnešní době člověk kouká na finance, ale nemělo by to být to hlavní, na co člověk kouká. Důležité je, aby se ve firmě cítil dobře. Důležitá je tedy firemní kultura a jací tam jsou lidé. Je možné i napsat někomu, kdo ve firmě pracuje. Prostě zjistit o firmě co nejvíce to jde.