“Představte si, že váš příští šéf by nemusel číst váš životopis, protože už čte váš blog. Představte si, že jste přišli o práci, ale díky tomu, že máte sociální síť lidí obeznámených s vaší tvorbou a připravených vám pomoci, najdete práci novou.” Tak začíná knížka Ukaž co děláš od Austina Kleona. Knížka je to sice krátká, ale plná skvělých myšlenek. Kdysi na mě hodně zapůsobila. A jelikož je moje paměť krátká (jsem opakovaně napnutý divák každé detektivky), přečetla jsem ji ještě jednou.Abych si myšlenky lépe zapamatovala a mohla se k nim jednoduše vrátit, sepsala jsem je a ráda se s vámi o mé poznámky podělím.
Knížka je určená pro každého, kdo něco tvoří. Občas se může zdát, že je napsaná především pro umělce, malíře, spisovatele. Ve výsledku je ale pro všechny lidi, kteří se snaží pracovat na své značce z jakéhokoliv důvodu. Těmi důvody může být třeba právě snadné nalezení práce, posílení jména v odborné komunitě, získání budoucích zákazníků apod. Jak tedy ukázat, že něco zajímavého děláme, víme a že máme co nabídnout?
Obsah:
Nemusíš být génius
- velké myšlenky člověk většinou nevymyslí sám, ale často se rodí ve skupině kreativních jedinců
- máme možnost propojovat se na internetu, každý má možnost přispět něčím online
- nedoufejte, že budete objeveni, není-li vaše dílo online, pak neexistuje, musíte sdílet
- buď amatér, neboli nadšenec věnující se své práci v duchu lásky
- amatér má málo co ztratit, proto cokoliv zkouší a sdílí výsledky své práce
- nejlepší způsob jak vykročit na cestu sdílení své práce, je zamyslet se nad tím, co se chcete naučit a pak se zavázat, že se to budete učit před ostatními
Mysli na proces, nikoliv na výsledek
- staňte se dokumentaristou své činnosti
- můžete se rozhodnout, kolik toho chcete ze své práce sdílet
- sdílením každodenní práce si můžeme vytvořit pouto s příznivci
- pište si pracovní deník, zapisujte myšlenky, album výstřižků
- zaznamenávejte dění kolem vás
Sdílej něco malého každý den
- vytvořit zásadní dílo zabere spoustu času
- zaměřte se na dny – roční období se mění, týdny jsou vymyšlené lidmi, dny mají svůj přirozený rytmus
- může to být blog-post, e-mail, tweet, video…
- neukazujte svůj oběd nebo latté, předveďte svou práci
- ne vždy víme, co je dobré a co ne, zkoušejte, jak ostatní ragují
- nesdílejte to, o čem nejste přesvědčeni, že může vidět úplně každý
- pokud si nejste jistí, dejte do šuplíku a nechte 24 hodin uležet
- vybudujte si dobré doménové jméno
- v online prostoru můžete být osobou, jakou chcete skutečně být
- pokud budete schopní vybudovat si dobré jméno, jednou se jméno stane měnou
Pootevři svůj šuplík kuriozit
- můžeme sdílet svůj vkus v dílech ostatních (kde bereme inspiraci, co si předplácíme, co čteme….)
- publiku to dává vodítka k porozumění, kým vlastně jsme a co děláme
- dávejte pozor na věci, které ostatní ignorují
- nestyďte se za potěšení z věcí, které vás baví
- přiznání autorství je vždy na místě – okrádáme nejen autora, ale i lidi, jimž sdílíme
Vyprávěj dobré příběhy
- hodnocení objektu druhými lidmi je zásadně ovlivněno tím, co jim o objektu řekneme
- naše práce sama za sebe nemluví
- lidé chtějí vědět, odkud věci pocházejí, kdo je jejich tvůrcem
- stát se mistrem vypravěčem je práce na celý život – studujte skvělé příběhy a najděte své vlastní
- čím častěji je budete vyprávět, tím se budete zlepšovat
- být schopni vysvětlit svoji práci dítěti v mateřské školce, důchodci a komukoliv mezi nimi
- rádi si myslíme, že jsme komplexnější než vysvětlení ve dvou větách, ale 2 věty je to, co po nás svět chce
Uč, co umíš
- sdílej svá obchodní tajemství
- učit někoho neznamená vytvářet si okamžitou konkurenci
- přemýšlejte o tom, co ze svého procesu můžete sdílet
- sdílejte seznam četby, poukazujte na užitečné materiály
Nezměň se v lidský spam
- chcete-li být spisovatelem, musíte být nejdříve čtenářem
- chcete-li mít fanoušky, musíte nejprve fanoušky být
- musíte propojovat, chcete-li brát, musíte dávat, buďte pozorní, ohleduplní
- chceš srdce, nikoliv bulvy – přestaňte řešit, kolik lidí vás sleduje, ale kvalitu followerů
- neoslovujte na síti lidi, se kterými nechcete mluvit a nemluvte o věcech, o kterých nechcete mluvit
- chcete-li followery, staňte se někým, kdo je hoden sledování
- chcete-li být zajímavý, musíte se zajímat
- lidi plýtvají časem a energií ve snaze se na někoho napojit, místo toho, aby byli dobří ve své práci
- být v něčem dobrý je to jediné v čem si zasloužíte vliv nebo konexe
- dělejte věci, které milujete a mluvte o věcech, které milujete, tak přilákáte pozornost lidí, kteří milují vaše věci
- rozpoznej své nadhazovače = lidé sdílející vaši posedlost, podobnou misi, pojí nás s nimi respekt
- ukazovat jim práci dříve než ostatním
Nauč se přijímat rány
- nech si uštědřit pořádnou ránu – zveřejníte-li jednou svou práci, musíte být připraveni na kritiku
- uvolněte se a dýchejte, zpevněte šíji, přizpůsobte se úderům, chraňte si svá zranitelná místa, udržte si rovnováhu
- Nekrm troly – chcete zpětnou vazbu od lidí, na nichž vám záleží
Zaprodej se
- přenést se přes romantickou představu hladovějícího umělce
- přeměťe diváky na patrony
- buďte otevření při sdílení tvůrčího procesu, buďte ve spojení s publikem, žádejte fanoušky o podporu formou nákupu věcí
- účtujte si za svou práci peníze, ale zvolte férovou cenu
- nejnudnější a jednoduše fungující technologie jsou ty, které vydrží nejdéle
- dělej kvalitní práci a využívej každé příležitosti, která se naskytne
- kreativní život je o změně, pohybujeme se kupředu, zkoušíme, prozkoumáváma nové hranice
- skutečné riziko je neměnit se
Vydrž
- uprostřed života či kariéry netušíme, zda jsme na cestě nahoru či dolu
- lidé, kteří dosáhli svých snů a cílů jsou často těmi, co vydrželi dostatečně dlouho
- úspěch nemůžeme naplánovat, můžeme jen pokračovat s prací
- nedávat si volno a čekat na zpětnou vazbu, ale začít další práci, kterou máme před sebou
- Odejdi, aby ses mohl vrátit – sabbatical – můžou být i denní, týdenní či měsíční přestávky
- Znovu začni – „KDO SE NESTYDÍ ZA SVÉ LOŇSKÉ JÁ, SE PRAVDĚPODOBNĚ DOSTATEČNĚ NEUČÍ“ (Alain de Botton)
- hledejte, co nového můžete začít