Jak zaměstnanci a zaměstnavatelé hodnotí homeoffice? Co zaměstnance v současné době přimělo, aby změnili práci? Jaké trendy se ve firmách budou prohlubovat? Odpovědi na všechny tyto otázky zazněly v poslední Datové snídani (z června 2021), kterou pravidelně vydává společnost LMC. Můžete se podívat na jejich video, projít si prezentaci, a nebo si přečtěte mé výpisky, které jsem udělala podobně jako v jednom z minulých článků. 

Nezaměstnanost 

  • Aktuální nezaměstnanost je 4,1 % 
  • O 100 tis. více nezaměstnaných lidí než před pandemií
  • Počet nezaměstnaných převyšuje počet příležitostí

Míra zaměstnanosti 

  • Aktuální míra zaměstnanosti je 74%
  • Srovnáváme se s minulým rokem (již covidové období)
  • Poklesl počet živnostníků bez zaměstnanců
  • Velký zásah mezi podnikateli se zaměstnanci, typicky ženy (o pětinu méně)
  • Mzdy za loňský rok vzrostly o 4,4 % (růst nízký, inflace 3,2%)
  • Důvody růstu – snižující se počet zaměstnanců s nižší kvalifikací – ubytovací služby, pohostinství
  • Změna ve struktuře zaměstnanosti – přibylo 30 000 lidí v segmentu informačních služeb (především e-commerce)
  • Průmysl spíše stagnoval

Zajímá vás, kolik berou vaši kolegové? Zde je několik odkazů, kde můžete zjistit, jaký je vás plat v porovnání s trhem:

Informační systém o průměrném výdělku

Český statistický úřad

Práce na portálech 

  • V dubnu 2020 propad počtu obsazovaných míst, na podzim se opět začalo nabírat (kompenzace ztrát zahraničních zaměstnanců)
  • Došlo ke srovnání stavu, postupně se vracíme k normálu, čísla jsou podobná jako před covidem
  • Počet pozic je na úrovni roku 2019
  • Počty zaslaných CV nejsou o tolik větší než před rokem
  • Zaměstnanost v průmyslu spíše stagnuje, firmám se tolik nedaří kompenzovat

Zaslaná CVprace.cz – přírůstek,  jobs.cz – spíše úbytek (data z dubna 2021)

jobs.cz

Zdroj: Prezentace společnosti LMC

  • Napříč pokles reakcí na pozice
  • Výjimka programátoři, IT analytici, konstruktéři, projektanti
  • Personalisti + 40% míst, ale reakce klesly

prace.cz

  • Kuchaři meziročně poklesli
  • Pokles u dělnických pozic
  • Prodavači – pokles o třetinu v poptávce
  • Pestřejší rozložení, záleží na profesi v celkovém kontextu

 

Průzkum spokojenosti a motivace lidí v práci

  • Dominantní jsou spokojení a motivovaní lidé
  • Když jsou lidé spokojení v práci, je výrazně menší podíl času, kdy nejsou schopni věnovat se práci

    Zdroj: Prezentace společnosti LMC

  • Ve všech aspektech šlo hodnocení nahoru
  • Klesla laťka toho, co je dobrá práce, co řešíme, co nás pálí
  • Covid přiměl spoustu firem pečovat o zaměstnance
  • Laťka hodnocení je níž, ale zároveň se manažeři více starali
  • Čím vyšší vzdělání, tím vyšší spokojenost, více spokojení bíle límečky
  • Výkyv podle věku – v předdůchodovém věku nižší spokojenost (malá možnost změny)
  • V řadách modrých límečků dlouhodobě nižší spokojenost

S čím se lidé potýkají při pandemii a co je těší

  • Dominuje flexibilita, sladění práce a rodiny, více času na práci
  • Výzvy a problémy – častější u lidí pracujících v provozech – dominovaly bezpečnostní opatření, karantény, zdravotní omezení
  • U lidí, kteří pracují na dálku – pocit izolace
  • Hůře se odděluje práce a soukromí
  • Lidé mají pocit pracovního přetížení
  • Skoro polovina lidí nemá pocit uznání, že dělají něco dobře
  • Jednání jako s méněcenným zažívá čtvrtina zaměstnanců (je to pro ně mimořádně bolestivé)
  • Za rok budou tito zaměstnanci adepti na odchod
  • Výrazně častější nemocnost

Fluktuace zaměstnanců

  • Oproti loňskému podzimu mírně klesla
  • Mírně klesla dobrovolná fluktuace
  • Mírně klesl podíl lidí, kteří museli měnit práci kvůli covidu
  • Před pandemií – mladší lidé častěji měnili práci, nyní se to srovnalo 
  • Ve středním věku neměnili tak často
  • V předdůchodovém věku nejméně
  • Disproporce mezi bílými a modrými límečky
  • Lidé ve službách častěji přišli o práci
  • Třetina lidí odešla kvůli covidu
  • Drtivá většina říká, že před tím byli spokojení (ve skutečnosti to nemuselo to být tak růžové)
  • Peníze jsou nyní opět v popředí
  • Ochota dobrovolně práci změnit je extrémně snížená = výzva pro personalisty dokázat přesvědčit lidi ke změně
  • Ti, co si udrželi práci za poslední rok – ochota měnit je výrazně nižší
  • Lidé, co byli nuceni změnit – jsou otevření, že půjdou dál, změna si pravděpodobně úplně nesedla
  • Finanční motivace pro změnu práce je důležitá pro lidi v existenčních potížích
  • Motivace se hodně týká náplně práce, možností růstu, flexibility, časových možností, dovolené
  • Co je lepší finanční nabídka – minimálně o 20%, ale spíše o 30% nad to co mají teď
  • Nemožnost se kariérně posunout často znamená ztrátu práce, lidé jsou frustrovaní

Práce z domova

Zaměstnanci

  • 41 % mělo možnost aspoň občas HO (data z dubna 2021)
  • V první vlně až 45% = malý pokles
  • Nárůst před pandemií je z 20% na 40%
  • Většina zaměstnavatelů se bude snažit vyjít zaměstnancům vstříc i v budoucnosti
  • Otázkou je, jak bude vypadat hybridní režim
  • Příspěvky na HO – není legislativně podchyceno
  • Některé firmy se podílely na nákladech (většinou měsíční příspěvek kolem 1000 Kč)
  • Z pohledu zaměstnanců – 20% ze 40%, kteří pracovali z domova, má nějaký příspěvěk (něco přes 8%)

Představy zaměstnanců

  • Nemohu pracovat z domova (43%) / nechci (19%)
  • Ten kdo nemá žádnou zkušenost, velmi často ani nechce
  • Ze zbytku chce nadále pracovat z domova 38% – už před tím tu možnost vyzkoušeli
  • 17% z těch, kteří neměli vůbec možnost, by chtěli pracovat z domova
  • Pouze z domova by chtělo jen 4% zaměstnanců
  • Především z domova 5% zaměstnanců
  • Většina v modelu – 1-2 dny nebo 3-4 dny v týdnu
  • Ti kteří tu možnost určitě nemají, častěji tvrdí, že nechtějí, ale primárně ani nemohou (modré límečky)
  • Disproporce – bíle vs. modré límečky, vzdělání, věk

Firmy a práce s domova

  • 9 z 10 firem mělo zkušenost
  • Na manažerech tíha nastavení, řešila se komunikace, nedůvěra
  • Manažeři reflektovali, že je potřeba s tím hodně pracovat, protože v extrému nejsme schopni fungovat dlouhodobě
  • Manažeři hodnotili, že spolupráce na dálku fungovala dobře
  • Hlavní trendy, které budou firmy prohlubovat – digitalizace, práce na dálku online, otevřená komunikace, kvalitní leadership
Share This