Milé pracující maminky, dnes se společně podíváme do zákulisí našeho více či méně oblíbeného pracovního prostředí – home office. Pokud máte malé děti a možnost pracovat z domova, určitě jste velmi vděčné. Přiznejme si ale, že i tato varianta s sebou přináší jistá úskalí a nečekané situace. Někdy si možná dokonce říkáte, že byste raději pracovala z kanceláře. Začněme ale pozitivně a podívejme se nejdříve na výhody, které nám home office přináší.

Výhody práce z domova

 

Flexibilita: První nesporná výhoda, která asi každého hned napadne. Pokud váš zaměstnavatel respektuje vaše potřeby a důvěřuje vám, můžete si pracovní den naplánovat podle sebe. Nemusíte se tak stresovat s tím, že vaše děti budou ve školce poslední, nedoběhnete na jejich besídku od tří hodin, balíčky od kurýrů nebudou rozbité nebo rozmáchané v trávě a fronta na poště kvůli dopisům do osobních rukou nebude vaším frustrujícím kámošem.

Tip: Přečtěte si článek o tom, jak u nás zaměstnavatelé umožňují využívání homeoffice.

Oblečení: Nemusíte každý den přemýšlet, co si vezmete na sebe, protože legíny, nebo tepláky to jistí. Někdo jde ještě dál a zůstává v pyžamu. Jestli však musíte ráno odvést děti do školy, nebo školky, pravděpodobně si vezmete alespoň ty legíny. Tady bych radila být opatrná, protože legíny můžou být hodně zrádné. Po nějakém čase může nastat velmi překvapivý moment na váze.

Náklady a nervy: Prací z domova také ušetříte náklady na dojíždění do kanceláře. Na dojíždění ušetříte nejen své náklady, ale také svoje nervy. Popojíždění v ranních špičkách, nebo naprosto běžná zpoždění vlaků vás totiž dokážou zaručeně nabrousit hned od rána. Takže příště, když budete doma v klídku snídat, vzpomeňte si, kolik asi tak lidí cestou do práce právě troubí, nadává a volá na linku Českých drah, kde jim stejně nikdo nepomůže.

Pohodlí a volnost: Při práci si klidně můžete dát nohy na stůl a nikomu to nebude vadit. Když jste šikovná, zvládnete to i při videokonferenci tak, že to nikdo nevidí. Stejně tak můžete pracovat třeba z postele a přitom určitě dokážete vypadat profesionálně. Nebo můžete jít pracovat na vzduch a uklidňovat se pohledem do zeleně, když vám přijde nasírací e-mail. Můžete si udělat pauzy podle své potřeby a zahrnout do nich aktivity, které vám vyhovují. Když se jdu třeba ráno před prací proběhnout, můj den je hned jiný, jsem na všechny mnohem milejší a problémy si tolik neberu. Prostě jsem celý den sjetá endorfiny.

Produktivita: Když se potřebujete v kuse soustředit, doma v klidu to jde lépe. Můžete si totiž vytvořit ideální prostředí pro hlubokou práci, při které vás nikdo neruší. Pokud tedy zrovna nemáte doma děti, někdo nenabyl pocitu, že jste doma a proto může kdykoliv přijít, nemáte nabouchaný kalendář schůzkami, které vás neustále odtrhují od soustředěné práce, nebo vám pořád nezvoní telefon….

Tip: Pokud vás zajímá více k tématu, jak se dokázat soustředit, poslechněte si Podcast o práci s Janou Jandovou.

A tak se dostáváme k nevýhodám práce z domova, které jste si určitě už také osahaly, pokud máte, podobně jako já, možnost pracovat z domova podle potřeby.

Nevýhody práce z domova

Děti: Nevím, jestli je toto potřeba vůbec rozepisovat. Děti mohou být časovanou bombou. Je velkou výhodou, že s nimi můžete být doma, když jsou například nemocné. Výhodou pro ně a pro váš klid, že je o ně postaráno. Jako výhoda se to rozhodně nedá říct směrem k práci a vaší psychické pohodě. Musíte k dětem často odbíhat, s menšími dětmi máte stažené půlky před každým videohovorem, protože nevíte, kdy do něj vtrhnou, začnou hystericky křičet, nebo se za vámi ozve: “Utříííít!” Kolikrát jsem si při takových situacích pomyslela, jak moc závidím lidem, kteří mohou každý den zdrhnout do kanceláře.

Socializace: Jako tvorové sociální bychom se měli obklopovat lidmi . I když vás třeba štve afektovaná kolegyně, kolega má blbý vtipy a v létě to v kanceláři úplně nevoní, lidský kontakt je nezbytný. Nedávno jsem si uvědomila, jak mi videohovory a s nimi spojená nepřirozená konvezrace začínají lézt na nervy. Neustále někomu skáču do řeči, něco se seká a často chybí obyčejné pokecání před schůzkou, kdy sdílíme víkendové zážitky a někdo vám pochválí novou sukni. Tu sukni, kterou byste si normálně nekoupila, ale omluvíte si to tím, že nemáte nic na sebe do práce.

Profesní rozvoj: Tento bod úzce souvisí se sociální interakcí. Když jste v kanceláři, automaticky absorbujete informace od ostatních. Slyšíte, jak kolegové telefonují, jak jednají se šéfem nebo zákazníky, a dozvíte se zajímavosti z oboru (ne jen drby). Tento přirozený tok informací, který doma chybí, nenahradí žádný online kurz. Je tedy velmi důležité alespoň občas navštívit kancelář a budovat neformální vztahy. Jinak se brzy ocitnete mimo veškeré informace o dění v práci a budete mimo kolektiv.

Sebedisciplína: Práce z domova znamená, že se musíte naučit řídit sama sebe. Správně si rozvrhnout čas na práci a odpočinek, umět se soustředit, eliminovat rušivé prvky a vyhnout se prokrastinaci. Mít možnost pracovat z domova je skvělé, ale pokud nedokážete sami sebe řídit, můžete se brzy ocitnout v problémech. A to jak v případě, že pracujete málo, tak i když pracujete příliš. V prvním případě vás nejspíše brzy vyhodí a v druhém případě odděláte sama sebe. Je proto důležité naučit se oddělit pracovní a osobní život jak časově, tak prostorově. Stejne tak je fajn, že si můžete jít zacvičit, kdy chcete. Ale opravdu se vám chce? Určitě dokážete vymyslet spoustu důvodů, proč zrovna dnes nemůžete. K tomu pohodlíčko, kafíčko, čokoládička na nervy a hned ty kroky do kanceláře chybí.

 

Jak na fungující práci z domova?

K tomu, aby nám práce z domova fungovala, můžeme podniknout několik základních kroků. Vytvořte si vlastní pracovní koutek oddělený od zbytku domova. Pomůže vám to se lépe soustředit a oddělit pracovní dobu od osobního volna. Pokud je to možné, můžete vytvořit i fyzickou bariéru, jako například závěsy nebo paraván, který vám pomůže vizuálně oddělit pracovní prostor.

Určete si jasný pracovní rozvrh, ve kterém si vyhradíte čas na práci a osobní volno. Tento rozvrh se snažte opravdu dodržovat. Udělejte si takové osobní píchačky a klidně si nařiďte budíka na dobu, kdy máte začít a skončit s určitou prací. Pokuste se také svému okolí vysvětlit, že když pracujete z domova, neznamená to, že jste doma k dispozici, ale opravdu se jim nemůžete věnovat. Chápu, že tento bod může být velmi náročný. Udržujte pravidelnou komunikaci s kolegy. Využívejte jak online nástroje, tak se snažte plánovat i osobní setkání s vašimi kolegy. Třeba tak, že si jednou za čas zajdete na skleničku. A nezapomínejte na sebe péči. Dopřejte si čas na relax. Mějte své malé rituály, které vám pomohou přepnout mezi pracovním a soukromým životem. Může to být třeba krátká procházka, knížka, nebo tanec před zdrcadlem u oblíbené písničky.

Přeji vám všem, abyste měly možnost volby, zda budete či nebudete pracovat z domova, a abyste dokázaly najít své ideální nastavení, které vás udělá šťastnými v práci při zachování duševního zdraví.

Anet 🙂

Share This